Greystoke - The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (1984)
Pikkupoikana Tarzan oli tietysti kova juttu. Isän kanssa katseltiin Weissmullerin mustavalkoisia Tarzan-elokuvia, kirjastosta lainattiin Burroughsin kirjoja ja ostelin divarista 80-luvun Tarzan-sarjakuvia. Myös kasarileluja tuli haalittua. Metsissä leikittiin Tarzan-leikkejä. Ainut mikä puuttui, oli aiheeseen sopiva Tarzan-elokuva, johon perustaa leikkinsä. Sellainen mikä olisi tuore ja minun sukupolvelle suunnattu teos. Sellainen lopulta löytyikin, mutta lapsen silmin se oli kummallisen tylsä ja vakava. Sitä kumminkin katsottiin, vaikka siitä puuttui naivi seikkailu ja viihteellisyys. Kyseessä on Hugh Hudsonin (Chariots of Fire) ohjaama brittiläinen draama Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (1984). Pääosaa, eli John Claytonia esittää suosikkinäyttelijäni Christopher Lambert. Elokuva hakee Tarzanin legendaan realistisempaa lähestymistapaa ja itse Tarzanin nimeä ei mainitä kertaakaan. Reilu 30 vuotta siihen meni, ennen kuin palasin tämän nostalgisen elokuvan pariin, mutta miltä se näytti näin aikuisen silmin...
Greystoke - The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (1984)
Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes kertoo perinteisen Tarzanin syntytarinan, jossa hänen aateliset vanhempansa haaksirikkoutuvat saarelle, elävät viidakon armoilla puumajassa, saavat lapsen ja menettävät lopulta henkensä.
Oman lapsensa menettänyt apina-äiti ottaa ihmisvauvan omakseen ja kasvattaa siitä oman poikansa. Poika elää apinoiden parissa yhtenä lauman jäsenenä, kunnes hänen ihmisvanhempiensa ystävä Kapteeni Phillippe d'Arnot löytää nuoren miehen viidakoista, opettaa tälle puhekielen ja vie mukanaan kotiinsa Englantiin. Onhan mies aatelisen Greystoke suvun jatkaja John Clayton. Kuinka villi apinamies pärjääkään sivistyksen parissa...
Heti alkumetreillä häkäistyin elokuvan kuvauksesta, komeista lavasteista, matte-maalauksista ja apinapuvuista. Kaikki näytti aikalaisekseen erittäin hyvältä. Ehkä myös nostalgia puri, mutta viidakoissa tapahtuvat kohtaukset olivat komeaa katsottavaa. Toki apinat eivät hämänneet silmää ja näyttivät puvuilta ja nukeilta, mutta jostain syystä mieluummin ostan nämä apinat, kuin tietokoneella luodut animaatio-apinat.
Tarzanin lapsuusaika oli kuvattu melko reteästi ja lapsi-Tarzan hyppeli puissa pylly paljaana, ilman mitään sensuuria. Tämmöistä tuskin näytettäisiin nykypäivänä, mutta se lisäsi elokuvan realistisuutta. Elokuva hakikin hyvin realistista näkökulmaa Tarzanin tarinaan. Jopa dokumentaarista ja draamapainotteista sellaista.
Elokuvan tarina etenikin juuri niin kuin muistin. Alkupuolisko viidakoissa oli mielenkiintoista ja sisälsi enemmän jännitystä, seikkaluelementtejä ja tarzan-menoa, kun taas loppupuolisko englannissa aatelisväen seurassa oli sitä laahaavampaa ja tavallaan tylsenpää kuvastoa, ainakin lapsen silmin. Olihan se toki mielenkiintoista katsoa, miten tuo viidakon villieläin pärjää hienostoseurassa. Itse koin hitusen epärealistiseksi sen, että John Clayton pystyi matkimaan eläinten ääniä täydellisesti.
Christopher Lambert Tarzanina on vähän kaksipiippuinen miekka. Tavallaan olen aina pitänyt miehestä näyttelijänä, mutta ostanko hänet Tarzanina. No ehkä tähän leffaan, jossa Tarzan on hieman erilainen, kuin mihin häneen olen tottunut lapsena. Välillä mies on roolissaan vähän tahattoman koominen, ja elokuvan vakava ilme hieman kärsii, mutta ei pahasti. Tämä on yksi isoimmista rooleista mitä Lambert on koskaan tehnyt.
Ian Holm taas oli aivan loistava Kapteeni Phillippe d'Arnottina ja ostin täysin hänen sympaattisen olemuksen ja ystävyytensä John Claytoniin. Claytonin ja Kapteenin ystävyyssuhde on parasta antia elokuvassa.
Andie MacDowell taas toimitti Janen virkaa, mikä toimi ihan hyvin, mutta Janen suhde Tarzaniin jäi yllättävän etäiseksi lopulta.
Elokuvan scoresta vastaa John Scott, joka on luonut komean seikkailuhenkisen ääniraidan elokuvaan. Jo ennen Warner Brossin logoa kuullaan pitkä esisoitto, jossa on stillkuva viidakosta ja päällä teksti "Overture".
Nimihirviö Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes on komea draama-elokuva, joka hakee realistista ja vakavaa otetta pulp-hahmo Tarzaniin. Se on ehkä hieman tylsä, jos hakee poikamaista seikkailuelokuvaa sunnuntaiaamuun, mutta se on aikuissilmin oikein mielenkiintoinen. John Claytonin sisäinen kamppailu apinaminän ja aatelisroolin välillä on kiehtovaa. Tehosteet ovat aikalaisekseen erittäin komean näköiset, vaikkakin nykykatsojalle hieman vanhentuneet. Nostalgisessa mielessä elokuva tarjoaa todella vahvan elämyksen. Verkkainen kuvaustapa ei välttämättä sovi hätäisemmille katsojille, mutta se lisää elokuan eeppisyyttä. Suositellaan kaikille, joita aihe kiinnostaan katsomaan kerran eläessään. Tämä taitaa olla lopulta itselleni se paras Tarzan-elokuva tällä hetkellä.
Elokuva huomioitiin kolmella Oscar-ehdokkuudella, parhaasta sivuroolista, käsikirjoituksesta ja maskeerauksesta.
- Kai Kumpulainen 23.11.2024
Kommentit
Lähetä kommentti